Κλοπές αγροτικών αυτοκινήτων κατά παραγγελία… Αφρικανών, απασχολούν τις ευρωπαϊκές αρχές ασφάλειας. Το φαινόμενο που έχει αντιμετωπιστεί έντονα και στη Θεσσαλονίκη με διαδοχικές συλλήψεις και εξαρθρώσεις κυκλωμάτων από την ασφάλεια τα τελευταία χρόνια, απασχολούν πλέον έντονα τις αστυνομίες των ευρωπαϊκών χωρών. Το κέντρο των παραληπτών ανταλλακτικών που προέρχονται από κλεμμένα ημιφορτηγά, βρίσκεται στη Νιγηρία, όπως έχει αποκαλυφτεί από τα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει από τις υποθέσεις που εξιχνιάστηκαν οι ελληνικές διωκτικές αρχές. Στη χώρα της Κεντρικής Αφρικής φαίνεται πως βρίσκεται ο στόχος του ευρωπαϊκού επιχειρησιακού σχεδίου.
Ρεπορτάζ: Κώστας Καντούρης
Η Θεσσαλονίκη δείχνει να βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος καθώς από το τμήμα δίωξης εγκλημάτων κατά ιδιοκτησίας της ασφάλειας έχουν εξιχνιαστεί αρκετές υποθέσεις τόσο κλοπών ημιφορτηγών, των γνωστών αγροτικών αυτοκινήτων, όσο διακίνησης ανταλλακτικών, με πρόσφατη την αποκάλυψη αποθηκών με κλεμμένους κινητήρες απ’ όλη την Ευρώπη.
Το κουβάρι όμως για την αποστολή των «κομμένων» σε ανταλλακτικά αγροτικών αυτοκινήτων άρχισε να ξετυλίγεται τον Μάιο του 2017, όταν αστυνομικοί του τμήματος είχαν συλλάβει πέντε Έλληνες, που ζούσαν σε συνοικίες των ρομά της Βόρειας Ελλάδας, κατηγορούμενοι για 15 κλοπές και μία απόπειρα ημιφορτηγών από τον Σεπτέμβριο του 2015 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2016 από τη Θεσσαλονίκη και τη Δυτική Μακεδονία. Επικεφαλής της συμμορίας κατηγορήθηκε ότι ήταν ένας 28χρονος σήμερα, ο οποίος εντοπίστηκε στη Θεσσαλονίκη να συναλλάσσεται με έναν Νιγηριανό, που κατηγορήθηκε ότι συμμετείχε και στις κλοπές.
Έχοντας ως στόχο την μετέπειτα πώληση εξαρτημάτων των οχημάτων στη Νιγηρία, φέρονται ότι εξέδιδαν πλαστά τιμολόγια, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούσαν σφραγίδες ανύπαρκτων εταιρειών και παραποιούσαν τους αριθμούς πλαισίων των φορτηγών, με σκοπό να κρύψουν την ταυτότητα των οχημάτων και να κάνουν τη διαδικασία της πώλησης να φαίνεται νόμιμη, όπως αποκαλύπτεται στη δικογραφία. Μάλιστα, δε δίστασαν να εκτυπώσουν αριθμούς πλαισίων οχημάτων ίδιας μάρκας, που βρίσκονταν κανονικά σε κυκλοφορία, ακόμα και αριθμούς πλαισίων δικών τους οχημάτων για να καλύψουν τις κλοπές τους.
Η συγκεκριμένη μεθοδολογία βρίσκεται ήδη στο «μικροσκόπιο» των ευρωπαϊκών διωκτικών αρχών καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της δικογραφίας, τα αυτοκίνητα πωλούνταν στον Νιγηριανό και σε δύο συνεργάτες του, οι οποίοι με τη σειρά τους τα μετέφεραν με γερανούς σε μία μάντρα αυτοκινήτων και ανταλλακτικών στα Κουφάλια. Εκεί αναλάμβαναν να τα αποσυναρμολογήσουν με σκοπό να στείλουν τα κλεμμένα εξαρτήματά τους στην Αφρική. Η μεταφορά τους εκεί, και πιο συγκεκριμένα στη Νιγηρία, γινόταν μέσω θαλάσσης, με τεράστια εμπορευματοκιβώτια. Ενδεικτικό είναι πως την περίοδο εκείνη η αστυνομία είχε κάνει λόγο για αποστολές 36 κοντέινερ με ανταλλακτικά κλεμμένων αγροτικών αυτοκινήτων στις αρχές του 2016, με αποστολή τη Νιγηρία.
Και άλλες κλοπές
Έγκυρες πληροφορίες της Karfitsa ανέφεραν πως ήδη στοιχεία των υποθέσεων που εξιχνιάστηκαν από τις αρχές ασφαλείας της Θεσσαλονίκης έχουν τεθεί υπόψη των ευρωπαϊκών διωκτικών αρχών σε συναντήσεις που γίνονται με συγκεκριμένο αντικείμενο. «Στις χώρες εκείνες δεν υπάρχει έλεγχος για τα στοιχεία πλαισίου των αυτοκινήτων, επομένως μπορούν εύκολα να πωληθούν για ανταλλακτικά σε χαμηλές τιμές», έλεγε αξιωματικός της ασφάλειας. «Επίσης συγκεκριμένου τύπου αγροτικά αυτοκίνητα έχουν πάρα πολλές αντοχές θεωρούνται ιδιαίτερα αξιόπιστα και αυτά συνήθως μπαίνουν πρώτα στο στόχαστρο των κλεπτών», πρόσθεσε.
«Κομμένα» αγροτικά αυτοκίνητα έχουν φτάσει και στη Θεσσαλονίκη, κλεμμένα από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση των ερευνών που έγιναν σε τέσσερα συνεργεία αυτοκινήτων στη Θεσσαλονίκη τον περασμένο Οκτώβριο. Οι αστυνομικοί βρήκαν κινητήρες από 160 αυτοκίνητα, μεταξύ των οποίων και πολλά ημιφορτηγά. Το εντυπωσιακό ήταν πως οι κινητήρες προέρχονταν από αυτοκίνητα που κυκλοφορούσαν κυρίως στην Ιταλία, όπως όμως και σε Σουηδία, Γαλλία, Αυστρία, Ολλανδία και Πορτογαλία.
Πάντως οι κλοπές τέτοιου τύπου αυτοκινήτων είναι ιδιαίτερα μειωμένες τόσο πανελλαδικά όσο και στη Θεσσαλονίκη, καθώς σπείρες διαρκώς εξιχνιάζονται. Σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ. πανελλαδικά το πρώτο εξάμηνο του 2018 από 893 κλοπές φορτηγών, μέσα στα οποία είναι και τα αγροτικά, μειώθηκαν σε 736 το πρώτο εξάμηνο του 2019. Αντίστοιχα στη Θεσσαλονίκη οι κλοπές το πρώτο εξάμηνο του προηγούμενου χρόνου ήταν 125 από 149 το αντίστοιχο διάστημα του 2018. Εξάλλου, εκτός των «εξαγωγών», αρκετά εξαντλούνται και στην τοπική αγορά όπου τα ανταλλακτικά, ειδικά στα ημιφορτηγά είναι απαραίτητα, λόγω της μεγάλης τους καταπόνησης, επομένως ιδιοκτήτες αναζητούν φθηνότερα.
Πηγή: karfitsa.gr